BBS Historie

In 1996 richtte Kees Prins de Enkhuizer School voor Houten Bootbouw op in Nederland. Na jaren van succesvolle cursussen en bootbouwprojecten, vroeg Kees aan een cursist, Bert van Baar, of hij geïnteresseerd was in het overnemen van de school. In 2003 werd de officiële overdracht op de Hiswa-beurs gemarkeerd, en Bert werd de trotse eigenaar van de school.

Na de overname zette Bert de traditie voort en organiseerde cursussen, teamtrainingen en participeerde in particuliere bootbouwprojecten. De school verhuisde naar verschillende locaties, waaronder Erfgoedpark De Hoop in Uitgeest. Na financiële uitdagingen van het Erfgoedpark belandde Bert uiteindelijk bij de Stichting Nautische Monumenten in Museumhaven Willemsoord, Den Helder.

Nu geeft Bert het stokje over aan Jouke van der Meer.

Momenteel geeft Bert, samen met zijn opvolger Jouke van der Meer, zijn laatste cursus, waarbij ze samenwerken aan de bouw van een klein overnaads sloepje. Het verhaal illustreert de toewijding van Bert aan de ambachtelijke kunst van bootbouw en de overdracht van kennis aan de volgende generatie, vertegenwoordigd door Jouke van der Meer.